niedziela, 5 kwietnia 2015

Motohistoria: sportowe Skody Favorit

Marka Skoda kojarzy nam się dziś z niezbyt ciekawymi autami dla przedstawicieli handlowych i ludzi, którzy za wszelką cenę chcą mieć auto koncernu VAG, choćby i w czeskim opakowaniu. Fanom rajdów marka kojarzy się też ze świetną Fabią S2000 i nadchodzącą R5. Wcześniej zaś z Fabią WRC. Ale dziś opowiem o aucie, które odnosiło rajdowe sukcesy jeszcze w latach 90-tych. Czyli o Skodzie Favorit kit-car, a także o kilku innych sportowych wersjach tego modelu.

1. Favorit kit-car

Rajdowy Favorit został zaprezentowany w roku 1991. Był napędzany czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem OHV o pojemności 1289 ccm (mocno opartym o seryjny silnik Favorita) i wziął udział w rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata w klasie do 1300 ccm. Konkurencja nie była przesadnie duża, a Favorit był dobrze przygotowany, więc zespół Skody zdobył mistrzostwo w tej klasie zarówno w 1991, jak i w 1992 roku.

W roku 1993, w FIA postanowiono nieco bardziej zachęcić producentów do wystawiania swoich aut w rajdach, nawet jeśli nie mieli oni możliwości budowy topowych rajdówek z 4x4 i turbo. W końcu wtedy auto rajdowe musiało bazować na seryjnym pod względem silnika i napędu. Dlatego powołano "FIA2-Litre Rally Cup". Czyli rajdowy puchar dla aut z silnikami o pojemności do dwóch litrów, bez doładowania i z napędem tylko na jedną oś. Pomysł chwycił i w mistrzostwach pojawiły się specjalnie przygotowane do startów w tej kategorii samochody Nissana i VW. Oprócz tego zgłoszono już wcześniej jeżdżące w rajdach, zespoły Opla, Renault, Łady i właśnie Skody.


Favorit ruszył do rywalizacji właściwie w niezmienionej postaci. Pod maska nadal znajdował się gaźnikowy silnik 1.3 o mocy około 140 KM. Mimo to, Skodzie udało się wygrać w tej kategorii w jednym rajdzie (Rajd Akropolu - kierowcą był Emil Triner, w klasyfikacji generalnej zajął 11 miejsce). Na koniec sezonu zespół zajął drugie miejsce w klasyfikacji, za dominującym w tamtym roku General Motors Europe, wystawiającym Ople Astry GSi (w niektórych rajdach występujące jako Vauxhalle).


Na sezon 1994 również nie przygotowano większych zmian w czeskiej rajdówce. Mimo to, w Rajdzie Akropolu, Emil Triner zdołał powtórzyć swój sukces i znów wygrał swoją kategorię (jednocześnie zajmując 9 miejsce w klasyfikacji generalnej). Tuż za nim został sklasyfikowany Pavel Sibera w drugiej Skodzie. Następny sukces przyszedł podczas Rajdu Australii. Emil Triner miał w prawdzie wypadek i nie dojechał do mety, ale Pavel Sibera odniósł zwycięstwo w klasie (w klasyfikacji generalnej zajął trzynaste miejsce).

Rajd Hiszpanii 1994
Przyzwoite rezultaty w pozostałych rajdach sezonu pozwoliły zespołowi Skody na zdobycie mistrzowskiego tytułu.

Był to ostatni sukces modelu Favorit w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Od następnego sezonu został zastąpiony Felicią kit-car. Ale to temat na inny wpis.

Ogólnie Favorit kit-car, mimo sukcesów, jest dość zapomnianym autem. Znalezienie o nim informacji, nawet na czeskich stronach jest wyjątkowo trudne. Mocno mnie to dziwi, gdyż historia postkomunistycznego czeskiego kompakta 1.3, walczącego z dwulitrowymi rajdówkami zachodnich marek jest doprawdy bardzo ciekawa i aż chce się ją opowiadać. 

Rajd Monte Carlo

Poza wersją rajdową, powstało też kilka wariantów wyścigowych modelu Favorit. Niestety informacje o nich są jeszcze skromniejsze, niż w przypadku kit-cara. Ale prezentuję, co udało mi się znaleźć. Może jeśli kiedyś natrafię na więcej informacji, to zrobię o nich pełnoprawne wpisy.

2. Favorit 1600 H

Wariant wyścigowy z silnikiem od Volkswagena. Pojemność 1596 ccm, rozrząd SOHC 8V, dwa gaźniki Weber. Maksymalna moc: 167 KM przy 7000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 176 Nm przy 5500 obr/min. Napęd na przód. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Auto ważyło 730 kg. Do osiągnięcia 100 km/h potrzebowało 6 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosiła około 230 km/h. Niestety, nie wiem w jakiej serii startował ten samochód, ani jakie osiągnął wyniki.



3. Favorit Chamonix

Auto zbudowane do wyścigów na lodzie w serii Andros Trophy. Zaprezentowane na salonie samochodowym w Paryżu. Nie wiadomo, jaki miało silnik, ale podobno jego maksymalna moc wynosiła 335 KM. Silnik był umieszczony centralnie i napędzał wszystkie koła. Informacji o osiąganych wynikach brak.


4. Favorit Cosworth

Samoróba, prawdopodobnie z Anglii, wyposażona w silnik Coswortha o pojemności 2.3 litra umieszczony z przodu i napęd na cztery koła. Moc maksymalna 260 KM. Zbudował ja człowiek nazwiskiem Ian Wilson. Dalszych informacji brak.


5. Favorit Pick-up Free style

Wyścigowe auto zbudowano do jednomarkowej serii Skoda Pick-up Free style. Jednomiejscowe nadwozie pickup, silnik 1.3 o mocy 108 KM przy 7000 obr/min. Masa: 750 kg. Maksymalna prędkość: 195 km/h. 


Seria wystartowała w 1994 roku, zaś w 1995 zmieniono auta i zamiast modelu Favorit, ścigano się pickupami na bazie Felicii. 

6. Favorit Dakar

To był jedynie projekt, któy nigdy nie został zrealizowany. Zachował się tylko jeden rysunek. Samochód miał być napędzany silnikiem V8 od Tatry 613.




Podsumowanie

Jak widać ilość prób zrobienia ze Skody Favorit szybkiego auta była dość zdumiewająca. Próbowano z niej zrobić właściwe wszystko. Choć sukces odniósł tylko wariant rajdowy. W sumie sam nie wiem czemu ten model Skody tak prowokował do prób przerabiania go na auto do sportu.

W dzieciństwie byłem wożony białą Skodą Favorit z 1991 roku. Pamiętam ją jako fajne autko, choć problemem była wiecznie pękająca przednia szyba. W końcu zrobiono z profilu kwadratowego "rozpórkę" przednich kielichów, która miała temu zapobiec. Szyba wytrzymała nieco dłużej, ale w końcu i tak pękła. Mimo to, z dumą stwierdzam, że był to tuning zanim jeszcze to słowo stało się szerzej znane. Poprawa sztywności nadwozia jest istotnym elementem przygotowania auta do sportu (choć akurat "mój" egzemplarz nigdzie się nie ścigał). W każdym razie dorastając w takich warunkach, moje zainteresowanie się motoryzacją i modyfikacjami samochodów było nieuniknione - od rozpórki z profilu w Skodzie do KJS-owego E36 i bloga o dziwnych autach. Ależ to głupio brzmi.

9 komentarzy:

  1. Favorita jest śmieszna i przyznam się że nie szperałem nigdy za takim cudem bo wiedza o takim czymś też sama jakoś mi nie wpadła przed oczy, lub ją zignorowałem :)
    Skoda dla mnie kojarzy się (w kategoriach motorsportu) z RSkami i Fabią z Octavią w WRC i ich jedynym zwycięstwem we wszystkich swoich latach, w rajdzie Afryki ;) gdzie pancerna Octavia dojechała z prześwitem który dziś zawstydza wszystkie salonowe wozy o przeznaczeniu "rekreacyjnym"...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Octavia (ani w ogóle Skoda) nigdy nie wygrała klasyfikacji generalnej rajdu WRC. Jej najlepszym miejscem było trzecie - Armin Schwarz właśnie w Rajdzie Safari 2001

      Usuń
    2. No widzisz jaką słabą pamięć mam :) najwyraźniej jej obecność na podium tak mi popieprzyła w głowie za bajtla że faktycznie zapamiętałem to za zwycięstwo :P z tego co mówi tabela, jest to też ich jedyne podium, ale kicha.

      Usuń
  2. Ja zapoznałem się z Favorytem pierwszy raz jakieś 5 lat temu. Pamiętam tylko to, że po 15 minutach jazdy w dłoni zostały mi dwa elementy - gałka dźwigni skrzyni biegów i klamka:D Mimo to silnik 1.3 nie był taki najgorszy - jakoś tam ciągnął.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozpórka kielichów przednich amortyzatorów załatwiła temat pękania przedniej szyby na co najmniej 70k km. Favorit GLX został po mniej więcej tylu sprzedany, a szyba pozostała cała.
    Tak było!

    OdpowiedzUsuń
  4. hurgot sztancy6 kwietnia 2015 11:42

    Favoritka prowokowała do przeróbek, gdyż nic lepszego do tego w bloku wschodnim nie było - jedyny w miarę nowoczesny i nieźle wykonany samochód. Do tego lekki i krótki. Jeszcze gdyby była nieco niższa...

    OdpowiedzUsuń
  5. Favoritem (kupionym za 1300 pln) w 2010 rku zrobilem Zlombol. Ze Szczecina, przez Katowice do Istanbulu. W tydzien jakies 8000km. Czadowe auto, dalo rade poza pompa wody ktora zapomnialem wymienic. Jak dla mnie to dobra recenzja zloma😆

    OdpowiedzUsuń
  6. Wsadzić do Favorita silnik Coswortha i 4x4 - chapeau bas dla dłubacza.

    OdpowiedzUsuń
  7. Favoritka prowokowała do przeróbek, bo po 40 latach tylnosilnikowych Skód była dla Czechów powiewem świeżości i rewolucją. Myślę że na wyrost wiązali z nią wielkie nadzieje.

    OdpowiedzUsuń

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL