czwartek, 10 grudnia 2015

Ogłoszenie i News: co ma SAAB do FSO

Najpierw ogłoszenie:

Jak zapewne zauważyliście (albo i nie) od dziś na blogu, zamiast standardowego systemu komentarzy znalazł się Disqus. W trakcie importu dotychczasowych Waszych wypowiedzi w prawdzie szlag potrafiał wszystkie avatary (w nowych komentarzach już powinno być wszystko ok), a licznika komentarzy przy poście nie jestem jak na razie w stanie zmusić do poprawnego działania, ale najistotniejsza funkcjonalność (czyli samo komentowanie) działa. Można pisać jako gość, przy pomocy konta Disqus, FB i jeszcze paru innych, czyli w sumie jest chyba lepiej, niż do tej pory. No ale wypadałoby się spytać tą garstkę osób, która tu komentuje. Stąd ankieta: wolicie to co było do tej pory, czy Disqus? Bardzo proszę o głosowanie!


Który system komentarzy wolisz?

Oryginalny system Bloggera (dotychczasowy)
Disqus (od dziś)
Quiz Maker


A teraz wpis właściwy (żeby było co komentować):

SAAB to dla mnie takie szwedzkie FSO - padło, leży, nie ma w ogóle szans by wróciło do normalnego funkcjonowania, a mimo to jest tam zarząd, prezesi itd. Zupełnie jak w FSO. Wychodzi na to, Szwedzi ukradli polski pomysł na firmę-widmo! Jeszcze tylko brakuje, by fani SAAB-a oskarżali inne marki o kradzież projektów.

W każdym razie niedawno pojawiła się kolejna próba ożywienia szwedzkiej marki. I to taka, przed którą broni się sam SAAB. O co chodzi? O turecki rząd, który wymyślił, że stworzą sobie narodową markę w tym kraju. Problem jest jednak taki, że zaprojektowanie i wdrożenie nowego auta (z nadwoziem sedan, bo inne byłoby w Turcji niesprzedawalne), jest bardzo drogie. Dlatego najlepiej by było kupić gotowy projekt sprzed paru lat i budować go pod zmienioną marką. No i tym sposobem trafili do NEVS, czyli właściciela samochodowej części SAAB-a. Turcy nabyli od nich prawa do produkcji modelu 9-3.



Od razu jednak szwedzki koncern (zajmujący się, oprócz nieprodukowania samochodów, także przemysłem zbrojeniowym) wydał oświadczenie, że w żadnym wypadku turecki samochód nie będzie nosił nazwy SAAB.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie nazywał się "nowy" samochód ale Turcy będą mieli auto, które wygląda i jeździ jak SAAB 9-3, ale nie nazywa się SAAB 9-3. Najlepsze lata inżynierii emblematowej powracają więc w wielkim stylu. Szwedzka limuzyna powstała dwanaście lat temu na bazie niemieckiego auta (Opel Vectra) z amerykańskiego koncernu (GM), sprzedana Turkom przez szwedzko-chińsko-indyjskie przedsiębiorstwo (NEVS należy w części do Mahindry, w części do chińsko-jakiegośtam NME, a siedzibę ma w Szwecji). Brzmi logicznie.

Zastanawia tylko to, że Turcy zapowiadają trzyletni program rozwojowy nowego auta. Jak na razie jednak nie wiadomo, co zamierzają w nim zmieniać.

Niemniej jednak jest to jedyne co można obecnie zrobić z modelem 9-3. Mimo, że w 2014 została zaprezentowana przez NEVS odnowiona jego wersja, to auto nie spełnia obecnych europejskich norm ochrony pieszych i nie może być sprzedawane w liczbie większej niż 1000 sztuk każdej wersji nadwoziowej rocznie. Dzięki temu jest uznawany za produkcję małoseryjną, która tych wytycznych spełniać nie musi. Nie, żeby NEVS tyle zbudowało - jak na razie powstało około 450 egzemplarzy SAAB-a 9-3 w wersji z 2014. A inna sprawa to to, że na ile udało mi się wyczytać, to owa modernizacja polegała na wywaleniu logo z gryfem, bo NEVS nie zakupiło do niego praw.

Cała sytuacja ze szwedzką marka jest kompletnie absurdalna - sam sobie się dziwię, że dopiero teraz trafia na Autobezsens. Choć to w sumie dlatego, że już dawno kompletnie pogubiłem się w tym co dzieje się z SAAB-em. Co jakiś czas dostajemy kolejną rewolucyjną informację, że wraca, wróci, a nawet że już wrócił, tylko nikt nie widział. Po czym znów następuje cisza. Coś jak z FSO (obecnie mamy temat nowej Syreny). Tam tez wzięto bazujące na technice Opla auto (Daewoo Lanos) i sprzedano do innego kraju technologię jego wytwarzania. Oczywiście zmieniając nazwę - mowa o ukraińskim ZAZ Sens. Cóż, skoro nie ma już jak kraść nam rozwiązań z prototypów, to najwyraźniej wzięto się za styl zarządzania. Powodzenia!


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum