Kiedyś napisałem artykuł o tym jak Golf II trwał na rynku jeszcze długo po zakończeniu jego produkcji. Można o tym przeczytać tutaj. Dziś zaś spojrzymy na życie po życiu czwartej generacji niemieckiego kompakta. Zapraszam do lektury!
Golf IV oferowany był w Europie w latach 1997-2006. Była dostępna wersja 3-drzwiowa, 5-drzwiowa, kombi, sedan (nazwany Bora, różniący się stylistyką) oraz drugie kombi, czyli Bora Variant. Oprócz tego niby był ofercie kabriolet, ale realnie był to Golf III Cabrio po zmianach stylistycznych upodobniających go do nowszej generacji. W ofercie znajdowały się silniki od ledwo jadących 1.4 aż do bardzo dobrze jadących 3,2 VR6. A oprócz tego diesle SDi i TDi. Swoją drogą, warto w tym miejscu przypomnieć wpis o rajdowym Golfie TDi, do przeczytania tutaj.
Mało kto jednak wie, ze żywot Golfa IV nie skończył się wraz z wprowadzeniem na rynek piątej generacji tego modelu.
W roku 2003 koncern FAW-Volkswagen rozpoczął produkcję "czwórki" w Chinach. Był on tam dostępny z silnikami 1.6 i 1.8 oraz 1.9 TDi, łączonymi z 5-biegową manualną lub 4-biegową automatyczną skrzynią biegów. Golf był tam oferowany w wariantach "Fashion" i "Charming".
FAW-VW Golf IV |
FAW-VW Golf IV |
W 2006 roku, chiński Golf przeszedł lifting i otrzymał nazwę Bora HS. Auto było dostępne z tymi samymi silnikami i skrzyniami biegów co przed modernizacją. Bora HS była oferowana w dwóch wersjach wyposażenia, nazwanych "Fashion" i "Luxury".
FAW-VW Bora HS |
FAW-VW Bora HS |
W Chinach również oferowano normalnego, znanego z Europy Volkswagena Bora, któremu w roku 2006 zmieniono front na taki jak w modelu Bora HS, oraz zmodernizowano nieco tył. Produkcja tych aut została zakończona w roku 2008.
FAW-VW Bora |
Ale Golf żył także w krajach Ameryki Łaciśnkiej. Tam brazylijski szef designerów VW, Luiz Alberto Veiga, wiedział już, że koncern nie będzie chciał na razie modernizować linii produkcyjnej Golfa, by wprowadzić na rynek nowy model. Uznał wiec, ze można wziąć Golfa IV i upodobnić go do piątej generacji. Zaprezentował wiec następujący projekt. Co ciekawe zrobił to, jeszcze zanim zakończono prace projektowe nad Golfem V. Projekt liftingu "czwórki" był wiec utrzymany w ścisłej tajemnicy.
wizualizacja brazylijskiego Golfa 4,5 |
Nie spodobał się jednak szefom VW, którzy uznali, ze to absurd by Brazylijczycy mieli dostępnego starszego Golfa wyglądającego jak nowy, bo kto wtedy kupi "piątkę" jak już trafi ona w końcu do Brazylii? Projekt więc nie wyszedł poza etap wizualizacji, a Golf IV był produkowany w Brazylii w standardowej postaci.
Zmieniło się to jednak w roku 2007 gdy auto przeszło modernizację. Co ciekawe ów lifting wyglądał inaczej niż chińska Bora HS i miał nieco zapożyczeń z Golfa V. Auto było nazywane Golf City, a nieoficjalnie mówiono na nie Golf 4,5.
brazylijski Golf City |
brazylijski Golf City |
Samochód był oferowany z silnikami 1.6, 2.0, 1.8T (występował do roku 2009) oraz 1.9 TDi (diesel był oferowany tylko na eksport). Łączono je z 5-bioegową skrzynią manualną lub automatyczną, nazwaną Tiptronic. Samochód był sprzedawany w całej Ameryce Łacińskiej oraz w Kanadzie.
Do Kanady Golf 4,5 trafił pod nazwą City Golf i był sprzedawany równolegle z Golfem V zwanym tam Rabbit. City Golf był oferowany tylko z benzynowym silnikiem 2.0. W roku 2009 zmieniono mu nazwę na Golf City.
Równolegle do Kanady trafiła Bora pod nazwą City Jetta (od 2009 Jetta City), wyglądająca tak samo jak chińska Bora po liftingu.
kanadyjska Bora po liftingu |
Golf 4,5 został wycofany z produkcji w roku 2010. Ale nie do końca, bowiem Bora po liftingu była jeszcze oferowana w latach 2010-2015 Meksyku. Na tamtejszym rynku nosiła nazwę VW Clásico.
VW Clásico |
Także jak widać Golf IV żył jeszcze długo po tym jak Europejczycy przesiedli się na nowsze generacje kompakta VW.
Warto jeszcze wspomnieć o bazującej na Golfie IV Skodzie Octavii pierwszej generacji (w sensie pierwszej z w miarę obecnych czasów). Auto to jako Octavia Tour było produkowane do roku 2011.
Zdjęcie z gratem bez zwiazku z tematem
Dzis wojskowy Tarpan:
0 komentarze:
Prześlij komentarz