wtorek, 21 kwietnia 2020

Motohistoria: Suzuki Twin

Wierni czytelnicy Autobezsensu (ponoć jest kilka takich osób) wiedzą, że pierwsze pojazdy hybrydowe to nie żadna Toyota Prius, lecz np taki Owen Magnetic z roku 1916 (tutaj wpis na jego temat). Ale czy zastanawialiście sie, jaki samochód był pierwszym hybrydowym japońskim kei-carem? Na pewno nie, ale i tak się dowiecie. 

22-go stycznia 2003 roku, na rynek japoński weszlo to:


Czyli Suzuki Twin. Samochód miał 2,73 m długości, 1,47 m szerokości i 1,45 m wysokości i mieścił w środku dwie osoby. Auto ponoć było stylizowane tak, by podobało się młodym kobietom, bo taka wg managerów Suzuki miała być grupa docelowa dla tego samochodu. Mi zaś ogromne, nielakierowane zderzaki przywodzą na myśl Forda Ka pierwszej generacji.


Samochód bazował na koncepcie PU3 Commuter. Z zewnątrz jedyna znaczna różnica względem niego to właśnie te nielakierowane zderzaki. Tak wyglądał prototyp:


Suzuki Twin było oferowane w dwóch wersjach: benzynowej i właśnie hybrydowej. Obie miały pod maską 3-cylindrowy silnik K6A o pojemności 568 ccm. Jego maksymalna moc to 44 KM przy 5500 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy to 57 Nm przy 3500 obr./min. Umieszczono go z przodu i napędzał przednie koła. W wariancie benzynowym był on łączony z 3-biegową skrzynią automatyczną lub 5-biegową przekładnią manualną. Auto w tej wersji ważyło 570-600 kg (zależnie od zastosowanej skrzyni i wyposażenia) i zużywało 4,54 litra benzyny na 100 km.

Bardziej interesująca była odmiana hybrydowa. Występowala ona tylko z 4-biegową skrzynia automatyczną. Masa Twina w tej konfiguracji była większa o około 100 kg od standardowej i wynosiła 700-730 kg. Za zwiększoną wagę odpowiadał zestaw 16-stu akumulatorów oraz napęd elektryczny montowany między silnikiem elektrycznym a skrzynią biegów. Co ciekawe, silnik elektryczny miał grubość zaledwie 8cm. Jego moc maksymalna wynosiła 5kW. Nie wystarczał do napędzania auta samodzielnie, ale wspomagal napęd spalinowy (układ, który dziś byłby określony jako "mild-hybrid"). Dawało to praktycznie płaski przebieg momentu obrotowego całego zespołu napędowego w zakresie 1500-4500 obr./min. a także pozwalało na obniżenie zużycia paliwa. Według danych producenta wynosiło ono 2,93 litra benzyny na 100 km.

Wnętrze Twina mieściło dwie osoby. Przestrzeń bagażową można było powiększyc przez złożenie do przodu fotela pasażera. Oprócz tego widać modne na początku XXI wieku centralne umieszczenie zestawu wskaźników na desce rozdzielczej.


Samochód był produkowany do października 2005. Jego cena wynosiła 1 390 000 jenów.


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum