środa, 29 października 2025

Motohistorie dwusilnikowe: dakarowe Daihatsu/Toyota

Pora na coroczny wpis na zapomnianym blogu. Ale za to w tym wpisie będą dwa silniki w aucie pod dwoma markami. Więc to prawie jak dwa wpisy. Zaczynamy!

Holendrzy mają jakieś dziwne skłonności do jazdy w Rajdzie Dakar pojazdami dwusilnikowymi. Jeden z pierwszych wpisów na blogu był o słynnym DAF Turbo Twin (do przeczytania tutaj). Dziś zaś auto znacznie mniej znane i znacznie lżejsze. Czyli to:

Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

Jak widać jest to Daihatsu. Pojazd oparto na mechanizmach i zawieszeniu Daihatsu Rocky, tylko że w trakcie projektowania wyszło, ze do zmiany jest właściwie wszystko. Postanowiono zamontować w aucie dwa silniki, po jednym na każdą oś. Owe silniki to 1.6 Toyoty znane z Corolli, dające 125 KM każdy. Czyli prawdopodobnie było to 4AGE. Choć początkowo planowano użyć ramy Rocky, to ostatecznie zdecydowano się na ramę przestrzenną własnej konstrukcji. Nadwozie zaś zbudowano z laminatu. 

Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

 W Ciągu pięciu miesięcy powstały dwa egzemplarze i oba miały wystartować w Rajdzie Paryż-Dakar 1985, będąc częścią holenderskiego zespołu w skład którego wchodziło aż dziesięć pojazdów. Oprócz owych dwusilnikowych Daihatsu startowały jeszcze cztery zwykłe Rocky, trzech motocyklistów i jedna ciężarówka Iveco stanowiąca tzw. szybki serwis. Czyli biorąca udział w zawodach ale w razie potrzeby pomagająca kolegom z zespołu i wioząca dla nich części zamienne. 

Na badaniu kontrolnym przed startem skład zespołu został zredukowany do ośmiu pojazdów - odpadły oba dwusilnikowe prototypy. Niestety nie udało mi się ustalić co dokładnie nie spodobało się kontrolerom.

Zespół jednak nie poddał się i postanowiono wrócić rok później, podczas Rajdu Paryż-Dakar 1986. W międzyczasie zespół uzyskał wsparcie holenderskiego importera Toyoty i zgłoszono się do zawodów jako Toyota Team Holland.

Drobnym problemem w tej sytuacji było to, że prototypy były zbudowane jako Daihatsu. Z problemem szybko sobie poradzono modyfikując nieco przody aut i zmieniając napisy na "Toyota". Silniki w końcu i tak były z Toyoty więc nawet się to bardziej teraz wszystko zgadzało.

 

Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

W reszcie zespołu zaszły zmiany - postawiono przede wszystkim na udział prototypów, dodatkowymi pojazdami zaś była Toyota Land Cruiser i ciężarówka MAN 8x8. Tym razem udało się przejść badanie kontrolne i wystartować w zawodach. Pierwszy z prototypów odpadł już podczas rozpoczynającego rajd prologu w Cergy-Pontoise, jeszcze we Francji. W aucie załogi Jim Vermeulen / Bernie Hutchinson pękło przednie zawieszenie i nie udało się go naprawić w wymaganym czasie. Zostało więc zdyskwalifikowane. Francuski organizator w iście francuskim stylu dopuścił jednak do dalszej jazdy znajdującego się w identycznej sytuacji Peugeota 205 którym kierował Ari Vatanen. Jak widać bycie częścią fabrycznego zespołu francuskiego producenta pozwoliło na bycie potraktowanym lepiej niż jacyś tam Holendrzy. 


Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

A co z drugim prototypem? Ten dotarł do części rajdu rozgrywanej w Afryce. Niestety, auto załogi Maarten Bottelier / Jille de Kleine odpadło z rywalizacji w Algierii i to w wybitnie pechowy sposób: na drodze dojazdowej do jednego z odcinków specjalnych, doszło do kolizji z samochodem osobowym. Ranni Holendrzy musieli zostać przetransportowani z powrotem do Europy a samochód pozostawiono na pustyni. Gdy po niego wrócono, został niemal doszczętnie rozkradziony.

Dwusilnikowe Daihatsu/Toyota nigdy więcej nie pojawiły się na starcie Rajdu Paryż-Dakar. Ale oba przetrwały do naszych czasów. Jeden był na sprzedaż kilka lat temu (w dość słabym stanie podobno), drugi zaś stanowi część kolekcji Louwman Toyota i jest niekiedy prezentowany publiczności na pokazach.

Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

Daihatsu-Toyota Dakar
źródło truckfan.nl

 

Zdjęcie z gratem bez związku z tematem:

Zamiast grata, całkiem fajny VW Golf: 

Golf

 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum