piątek, 22 maja 2020

Poznajemy Sporty Motorowe: Thai Super Pickup

W niedawnym wpisie o tajskiej motoryzacji, wspomniałem że Tajowie uwielbiają pickupy. A skoro jakiś pojazd jest popularny, to nieuniknione, że w końcu powstanie także i seria wyścigowa. I oczywiście powstała. Zapraszam na wpis o serii Thailand Super Pickup, czyli najnowszą odsłonę serii Poznajemy sporty motorowe.

Wyścigi pickupów rozgrywane są w ramach Thailand Super Series, czyli serii aut klasy GT. Ale w ramach weekendów wyścigowych tej głównej kategorii, organizowane są też zawody towarzyszące dla wolniejszych samochodów. W tym właśnie pickupów. 


Na sezon 2020 zaplanowane było pięć rund, rozgrywanych na następujących torach: Chang International Circuit (dwie rundy), Bangsaen Street Circuit (tor uliczny), Bira Circuit oraz jedna runda wyjazdowa na torze ulicznym w Hanoi gdzie miał się odbyć wyscig Formuły 1. Oczywiście ze względu na sytuację z wirusem, wszystko zostało odwołane.

Przejdźmy więc do tego jakie auta są dopuszczone do rywalizacji. Nacisk kładzie się na to by wyścigowe pickupy były jak najbardziej zbliżone do seryjnych. Dlatego nie jest dozwolone wiele modyfikacji.

Budowa aut:

Nadwozie

W rywalizacji mogą brać udział tylko pickupy produkowane w Tajlandii. Czyli przede wszystkim tak uwielbiane przez nich Isuzu D-Max. A także np. Toyota Hilux, Mazda B-series i Mitsubishi L200. W ramach wyjątku, dopuszczony jest także Ford Ranger w wersji Raptor (w Tajlandii produkowany jest tylko zwykły Ranger).


Można zgłosić zarówno auto w wariancie dwu- jak i czterodrzwiowym. Dozwolona jest zmiana  na lżejsze (laminat lub włókno węglowe) odpowiedniki błotników przednich, przedniego zderzaka, maski oraz wszystkich drzwi, oprócz tych od strony kierowcy. Zderzak tylny musi zostać usunięty. Na pace dozwolone jest zamontowanie spojlera, którego długość może wynosić maksymalnie 140 cm, a szerokość 25 cm. Zaś wysokość nie może być większa niż wysokość kabiny. Pokrywa paki jest opcjonalna. Z przodu również można zamontować spojler, lecz nie może on wystawać więcej niż 50 mm przed zderzak. Światła muszą działać jak fabryczne. Szyby mogą być wymienione na poliwęglanowe.

Szerokość nadwozia nie może przekraczać 210 cm. Minimalna masa własna zależna jest od pojemności skokowej zastosowanego silnika i określa ją następująca tabela:

Pojemność skokowa [ccm]
Masa [kg]
poniżej 2150
1380
2151 – 2250
1415
2251 – 2350
1450
2351 – 2450
1465
2451 – 2550
1495
2551 – 2650
1555
2651 – 2750
1585
2751 – 2850
1615
2851 – 2950
1645
2951 – 3050
1675
3051 – 3150
1705
3151 – 3250
1735

Masa może być też odgórnie zwiększana. Wzorem europejskich i amerykańskich serii dla aut turystycznych i GT, również tutaj auta które osiagają dobre wyniki są doważane. Ma to na celu wyrównanie szans i zapobieganie sytuacji, w której jeden model zdominuje całe mistrzostwa.


W każdym razie, skoro już o silnikach mowa...

Silnik i przeniesienie napędu

Dopuszczone są tylko turbodiesle z systemem Common Rail, napędzające jedną oś. Silnik może być inny niż fabryczny, ale musi pochodzić od tego samego producenta. Wszystkie auta mają obowiązkowy restryktor w układzie dolotowym - zwężkę o średnicy 46 mm.

Dozwolone jest dołożenie intercoolera jeśli auto nie posiadało go fabrycznie. Musi on jednak znajdować się pod maską. 

Jeśli chodzi o skrzynie biegów, regulamin określa, że mają one być albo manualne, w układzie H, albo automatyczne. Skrzynie sekwencyjne nie są dozwolone. 

System kontroli trakcji również jest zabroniony.

W regulaminie jest co prawda zapis, ze auto ma spełniać normy emisji spalin i nie dymić, ale na filmach z wyścigów nie za bardzo widac by ktoś tego przestrzegał.

Zawieszenie

Można zmieniać sprężyny i amortyzatory. Górne punkty mocowania zawieszenia można przesunąć o nie wiecej niż 20 mm. Stabilizatory dowolne, może być nawet i bez nich.

Ogólnie zawieszenie ma być zamontowane bez żadnych przeróbek nadwozia.

Hamulce

Regulamin tutaj określa tylko, ze dozwolona jest zmiana zacisków na takie z dowolną ilością tłoczków. Oraz zakazuje używania ABS. 

Koła i opony

Jako że serię sponsoruje firma Hankook, to dozwolone są tylko opony tej marki. Konkretnie model Z232 RS4 w rozmiarze 235/45R17 lub 245/40R17 (do wyboru)

Wnętrze

Obowiązkowa jest klatka bezpieczeństwa i system gaśniczy. Fotele kubełkowe, z homologacją FIA. Pasy bezpieczeństwa również z FIA. Wymagany jest również system HANS.

Format zawodów

Podczas jednego weekendu na danym torze rozgrywane są dwa wyścigi, trwające maksymalnie 40 minut każdy. Dzień wcześniej odbywają się kwalifikacje. A poza tym standardowo - kto dojedzie pierwszy ten wygrywa.


Ale po co opisywać, jak można zobaczyć. Oto film z jednej z rund sezonu 2018:



Więcej mozna znaleźć na kanale youtube serii Thailand Super Series.

Podsumowanie

Ogólnie jest to na pewno ciekawa seria i żałuję, ze podczas mojego pobytu w Tajlandii nie miałem możliwości zobaczyć jej na żywo. Istnienie tych zawodów po raz kolejny pokazuje że wszystkim można i trzeba się ścigać. A że pickup jako auto do sportu wydaje sie nie mieć sensu, to tym lepiej. Dzięki temu może powstać wpis na Autobezsensie!


Zdjęcie gratów obok głównego tematu

Zgodnie z nową tradycją tego bloga, na koniec wpisu ma się pojawić jakieś zdjęcie ciekawego  (albo i nie) pojazdu który udało mi się spotkać i któremu zrobiłem zdjęcie. Była Octavia po tuningu, były zdjęcia z wakacji, to teraz czas na wrastającego Zaporożca:



0 komentarze:

Prześlij komentarz

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum