Co bym tu nie opisał, nie będzie bardziej bezsensowne od wojny, która właśnie się toczy. Ale do odreagowania smutnych wiadomości proponuję poczytać o kolejnych Citroenach biorących udział w najsłynniejszym rajdzie terenowym świata. A tak przy okazji, wpisów o tej marce w sporcie powstało juz tyle, że dorobiły się oddzielnej kategorii na blogu: Citroeny w sporcie.
1. Citroen DS
Oprócz bycia najlepszą limuzyną w historii motoryzacji, Citroen DS miał też sporo sukcesów w sporcie. Tym autem udało się wygrać m.in. Rajd Monte-Carlo. Nic więc dziwnego, że próbowano nim się ścigać również i po pustyni.
W roku 1979 na starcie Rajdu Paryż-Dakar stanęła trzyosobowa załoga André Piguet/Philippe D'Agostino/François Jacquin w Citroenie DS z numerem startowym 116. Niestety, nie udało się im ukończyć rajdu.
D'Agostino/François Jacquin, źródło dakardantan.com |
Rok później swoich sił w tym modelu Citroena próbowały załogi Bertrand Roncin/Benoît Bizet (numer 106) oraz Claude Delles/Jean-Pierre Lamy/Alain Biron (numer 112).
Ci drudzy jechali niewiele przerobionym autem seryjnym. Aczkolwiek niektóre z ich pomysłów są ciekawe: oprócz osłon podwozia i wspawania półklatki, zastosowano m.in chłodnicę z Citroena 2CV do obniżania temperatury płynu w hydropneumatycznym zawieszeniu. A także lekkie, kompozytowe felgi z modelu CX. Juz na pierwszych kilometrach załoga pożałowała tego wyboru bo koła łatwo ulegały uszkodzeniom, a nie dało się ich prostować tak jak stalowych. Oprócz tego mieli problemy z zacinającym się w najwyższej pozycji przednim zawieszeniem. Usterki przez długi czas nie udawało się usunąć. A gdy już ją naprawili, awarii uległ rozrusznik. Niestety wydarzyło się to gdy DS ugrzązł w wydmach. W końcu udało się wyciągnąć auto, ale panowie postanowili wycofać się z rywalizacji. Jednak by wyjazd nie poszedł na marne, dojechali wraz z całym rajdem do Dakaru, omijając trudne odcinki specjalne. Jeśli znacie fancuski (lub użyjecie google translate), to pełną historię startu tej załogi (i to właściwie z pierwszej ręki!) możecie znaleźć tutaj. Jest pełna ciekawostek o wczesnym Rajdzie Paryż-Dakar oraz o tym jak wyglądała w tamtych czasach Afryka z perspektywy Europejczyka jadacego przez nią samochodem.
Claude Delles/Jean-Pierre Lamy/Alain Biron, źródło dakardantan.com |
Natomiast jeszcze ciekawszy był pojazd, którym jechali Bertrand Roncin i Benoît Bizet. otóż przerobili oni swojego DS na pickupa by zmniejszyć jego masę. Po czym gotowy pojazd nazwali DS Astral. Niestety, również nie dojechali do mety.
Bertrand Roncin/Benoît Bizet, źródło dakardantan.com |
W roku 1981 Bertrand Roncin spróbował swoich sił kolejny raz. Skład załogi nr 145 wyglądał następująco: Bertrand Roncin/Philippe Quentin/Pierre Darmendrail. Auto zaś było jeszcze mocniej zmodyfikowane. Nadwozie DS zostało mocno skrócone (o 70 cm). Przednia jego część pochodziła z modelu DS23, zaś tylna z wersji kombi, w której ucięto górną część, tworząc znów osobliwego pickupa. Płyn hydrauliczny w zawieszeniu zastąpiono olejem silnikowym, przez co spadł w prawdzie komfort, ale zwiększyła się odporność na przegrzewanie. Silnik pochodził z DS23, jednak wtrysk paliwa zastąpiono dwoma gaźnikami SU. Modyfikacje były tak zaawansowane, że auto początkowo nie przeszło badania technicznego. Ekipa pracowała cała noc nad poprawkami i wygląda na to, że udało sie jej wystartować. Jednak do mety i tak nie dojechali.
Bertrand Roncin/Philippe Quentin/Pierre Darmendrail, źródło dakardantan.com |
Jeśli ten DS było osobliwy, to co powiecie na to?
Claude Margottin/Michel Tombeur, źródło dakardantan.com |
Tak, to jest DS. Przynajmniej pod spodem. Na podwozie DS21 nałożono bowiem laminatową karoserię wzorowaną na Citroenie Traction Avant w wersji kabriolet. Startująca tym pojazdem załoga Claude Margottin/Michel Tombeur otrzymała numer 149. Niestety, nie dojechali do mety.
2. Citroen CX
Starty w rajdach Citroenami CX to znany już temat stałym czytelnikom Autobezsensu (a komu nie, to polecam ten wpis). Pierwszymi, którzy stwierdzili, że pojadą Rajd Paryż-Dakar takim autem, byli Philippe Tiercin i jego pilot Michel Gadeaud. Wystartowali oni w pierwszej edycji pustynnego maratonu, w roku 1979. Ciekawostkę stanowi to, że docierali nowy silnik okrążając wielokrotnie Paryż w noc tuż przed badaniem kontrolnym na rajd. Kolejny interesujący fakt, to to, ze na niektórych dokumentach (a także na naklejkach na aucie) jako kierowca widniał Phillipe Michel. Jednak tu wyjaśnienie jest proste - tak brzmi pseudonim, którego używał Philippe Tiercin w swojej pracy jako dziennikarz.
Philippe Tiercin/Michel Gadeaud, źródło dakardantan.com |
Łącznie 13 załóg próbowało swoich sił w Rajdzie Paryż-Dakar startując CX-em. Był wśród nich m.in słynny Jacky Ickx (w roku 1981, z numerem startowym 125). Niestety nie dojechał on do mety. Ta sztuka udała się tylko jednej załodze. Startujący w roku 1981 Jean-Paul Luc oraz jego pilot Philippe Alessandrini dojechali do mety na 16-stej pozycji, wygrywając jednocześnie klasę 3-1, czyli dla benzynowych aut z napędem na jedną oś. Warto dodać, że stanowili oni część oficjalnego zespołu Citroena w rajdzie.
Jean-Paul Luc/Philippe Alessandrini, źródło dakardantan.com |
Z innych dakarowych CX-ów nieopisanych jeszcze na tym blogu, warto wspomnieć o załodze Jean-Pierre Giovannini/Jean-Jacques Cibien. Jako jedyni spróbowali swoich sił w tym rajdzie jadąc CX-em Break, czyli w wersji kombi. Było to w roku 1980 i otrzymali oni numer startowy 115. Typ nadwozia pozwolił im na załadowanie znacznej ilości części zapasowych. Niestety, mimo to nie ukończyli rajdu.
Jean-Pierre Giovannini/Jean-Jacques Cibien, źródło dakardantan.com |
Oprócz omawianego w poprzednim dakarowo-Citroenowym wpisie, Citroena CX 4x4 Proto, warto też wspomnieć o dwóch innych konstrukcjach
Znany już ze startów Citroenem DS, Bertrand Roncin w roku 1983 zgłosił do rywalizacji kolejny prototyp. Tym razem zbudowany na bazie modelu CX. I Lotusa Europa. I BMW!
Bertrand Roncin/Michael Willm, źródło dakardantan.com |
Bertrand Roncin/Michael Willm, źródło dakardantan.com |
Pan Rocin wziął front od Cxa, połaczył go z tyłem Lotusa Europa, tworząc buggy z centralnie umieszczonym silnikiem. O ile udało mi się ustalić, owym silnikiem był diesel z CXa. A gdzie w tym wszystkim BMW? Otóż jakimś przodu wstawiono dyferencjał z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu od BMW 323i. Ów mechanizm był załączany z miejsca pasażera przyciskiem, podłączonym do rozrusznika z CX-a. Jak to dokładnie miało działać, nie wiem, znalazłem tylko taki opis (i to tłumaczony z francuskiego). W każdym razie bardzo chciałbym zobaczyć jakiekolwiek zdjęcia tego rozwiązania.
Niestety, jak to zwykle bywa przy tego typu wynalazkach, załoga nr 180, czyli Bertrand Roncin/Michael Willm, nie dojechała do mety.
Drugą interesującą konstrukcją jest CX załogi Alain Tissier/Christian Marsault jadącej z numerem 169 w roku 1984. Auto również wygląda na mocno zmodyfikowane i skrócone. Niestety, oprócz dwóch zdjęć, nic o nim nie znalazłem.
Alain Tissier/Christian Marsault, źródło dakardantan.com |
Alain Tissier/Christian Marsault, źródło dakardantan.com |
Na koniec zaś lista wszystkich załóg startujących Citroenami DS i CX:
Załoga |
Auto |
Nr startowy |
Rok startu |
Pozycja na
mecie |
André Piguet Philippe D'Agostino François Jacquin |
Citroen DS |
116 |
1979 |
Nie ukończyli |
Bertrand
Roncin |
Citroen DS |
106 |
1980 |
Nie ukończyli |
Claude Delles |
Citroen DS |
112 |
1980 |
Nie ukończyli |
Bertrand Roncin |
Citroen DS |
145 |
1981 |
Nie ukończyli |
Claude Margottin |
Citroen DS |
149 |
1982 |
Nie ukończyli |
Philippe
Tiercin |
Citroen CX |
119 |
1979 |
Nie ukończyli |
Ibrahim Thiandoum |
Citroen CX |
113 |
1980 |
Nie ukończyli |
André Costa |
Citroen CX |
114 |
1980 |
Nie ukończyli |
Jean-Pierre Giovannini |
Citroen CX
Break |
115 |
1980 |
Nie ukończyli |
Patrick
Lapie |
Citroen CX |
124 |
1981 |
Nie ukończyli |
Jacky Ickx |
Citroen CX |
125 |
1981 |
Nie ukończyli |
Jean-Paul Luc |
Citroen CX |
126 |
1981 |
16-sta w
klasyfikacji generalnei i 1-wsza w klasie 3-1 |
Jean Deschaseaux |
Citroen CX |
127 |
1981 |
Nie ukończyli |
Gérard
Boin |
Citroen CX |
128 |
1981 |
Nie ukończyli |
Jean-Claude Morsillo |
Citroen CX |
138 |
1983 |
Nie ukończyli |
Dominique Wambergue |
Citroen CX
Proto |
140 |
1983 |
Nie ukończyli |
Bertrand
Roncin |
Citroen CX |
180 |
1983 |
Nie ukończyli |
Alain Tissier |
Citroen CX |
169 |
1984 |
Nie ukończyli |
Czy pomysł by startować tymi autami miał sens? No jak widać, niezbyt. Ale za to ja mam o czym pisać na blogu.
Zdjęcie z gratem bez związku z tematem
Dziś Mustang prosto z lat 90-tych:
0 komentarze:
Prześlij komentarz