poniedziałek, 2 października 2017

Motobezsens: MTT Y2K

Dziś nietypowy temat na Autobezsens, bo o motocyklu. Ale nie jest to nic nowego, wzmianki o dwukołowych pojazdach pojawiały się na tym blogu już nie raz. Z resztą, był nawet wpis o samolocie. 

Sam na motocyklach nie jeżdżę. Zdarzyło mi się doprowadzić do jako takiej sprawności znalezioną w szopie WSK125, po czym efektownie trafić nią w wiejską stodołę. Na tym moje doświadczenie z jazdą motocyklami właściwie się kończy. Motocykl naprawiłem znów ale jakoś zanikła we mnie chęć szybkiej jazdy na dwóch kołach. Choć nadal nie przeszkadza mi to podziwiać ludzi którzy startują w takim np. Isle of Man TT. Jednak sam wolałbym tamtą trasę przejechać samochodem (tak jak to kiedyś było). Podziw wzbudzają też u mnie szybkie motocykle. A dziś będzie o jednym takim bardzo szybkim.


Amerykańska firma MTT (Marine Turbine Technologies) zajmuje się przede wszystkim budową turbin do napędu łodzi. Ale pod koniec lat 90-tych postanowili zrobić lżejszy pojazd z takim właśnie silnikiem. Tak, motocykl napędzany turbiną gazową. Nazwali go Y2K

Turbiną w tym przypadku jest jednostka Rolls-Royce Allisson 250-C18. Osiąga ona maksymalną moc 320 KM przy 52 000 obr/min. Co ciekawe, do budowy opisywanego dziś pojazdu używa się turbin z drugiej ręki. Takich, które przekroczyły już swój dopuszczalny przebieg w lotnictwie. MTT je regeneruje, po czym sprawia, że napędzają tylne koło motocykla poprzez łańcuch i zębatkę. Zastosowano też dwubiegową, półautomatyczną przekładnię. Jako paliwa można używać ropy naftowej lub biopaliw. Zbiornik mieści 34 litry paliwa (plus sześciolitrowy zbiornik rezerwowy). Prędkość maksymalna wedle danych producenta wynosi 381 km/h.



Turbina jest zamontowana "do góry nogami", ze względu na kształt i gabaryty, ale i tak Y2K jest znacznie dłuższy od przeciętnego motocykla. jego długość wynosi 2450 mm, zaś rozstaw osi to 1700 mm. Siodełko umieszczono na wysokości 840 mm. 



Aby jakoś zatrzymać ten pojazd (a pamiętajmy, ze przy turbinie gazowej nie ma hamowania silnikiem), zastosowano hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy 320 mm. W zawieszeniu użyto zaś regulowanych amortyzatorów Ohlins. Nie jest to na pewno motocykl do jazdy po torze wyścigowym, ale podobno prowadzi się całkiem przyzwoicie.


Motocykle MTT Y2K są robione na zamówienie od roku 1999. W 2006-stym zaczęto stosować mocniejsze turbiny Allisson 250-C20B, o maksymalnej mocy 420 KM. Zaś w roku 2015, zaprezentowano model MTT420RR. Od dotychczasowej wersji różni się on m.in. użyciem hamulców ISR z sześciotłoczkowymi zaciskami. A do tego zastosowano nieco lżejsze materiały. Motocykl ten waży 226 kg. W planach jest także wersja trójkołowa.



Właścicielem pierwszego seryjnego Y2K jest Jay Leno. jego egzemplarz przechodził szereg usprawnień przez lata. Wrażenia z jazdy Jay opisuje w krótkim filmie na youtube:



0 komentarze:

Prześlij komentarz

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum