czwartek, 9 stycznia 2014

Motohistoria: Łada 3014

Dlaczego wymyśliłem nazwę 3014? Bo 2103 + 911 = 3014. No dobrze, więc dlaczego 911? Bo Porsche. I tą matematyką, która już prawdopodobnie odstraszyła bardziej humanistycznie nastawionych czytelników (o ile ktoś to czyta) zaczynam temat, który się będzie jeszcze na tym blogu pojawiał. Czyli współpracy Łady z Porsche.
W 1975 roku szefostwo niemieckiej marki (w osobie Ernsta Fuhrmanna) spotkało się z ministrem transportu ZSRR (Wiktor Poliakow) i ustalono, że producent 911 będzie współpracował z WAZ-em (po naszemu Ładą, po anglosasku VAZ-em). Współpraca miała trwać trzy lata, Pierwszym zadaniem Niemców miało być unowocześnienie modelu 2103. Tutaj krótka przerwa na zastanowienie się. Tyle się teraz mówi o globalizacji na rynku samochodów, a tu w połowie lat siedemdziesiątych mamy takie coś: producent aut dla bogatych Niemców (z którymi jeszcze niedawno walczono) itp. kapitalistów z zachodniej strony Muru Berlińskiego, ma unowocześniać auta dla radzieckich przodowników pracy, mocno bazujące na włoskim (czyli też ze złej strony Muru) projekcie. I wyszło coś takiego:


Wszelki chrom na 2103 został zastąpiony plastikiem. Taka moda była, że plastik to nowoczesność i prestiż. Wbrew temu, co twierdzą niektórzy miłośnicy old- i youngtimerów, którzy pochromowaliby nawet opony. To samo zrobiono we wnętrzu. 
I w sumie nie wyglądało to źle w środku. Mogłoby to przejść jako w miarę nowoczesne nawet dekadę, czy dwie później. Inna sprawa, że kierownica mocno przypomina tą, jaką stosowano w niemal każdym Porsche w latach 80-tych. Ale bym chciał jeździć starym 911 Turbo z kierownicą od Łady!

W każdym razie Porsche nie ograniczyło się tylko do estetyki. Unowocześniono także zawieszenie, choć nie udało mi się znaleźć informacji, co konkretnie zmieniono. Podobno też popracowano nad silnikami, które miały lepiej znosić jazdę na paliwie marnej jakości.


W każdym razie projekt nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu. Nie wiem nawet, czy ten prototyp jeszcze istnieje. Rosjanie unowocześnili 2103 na swój sposób i zrobili model 2106. Doświadczenie Porsche zostało zaś bardziej wykorzystane innych modelach (Samara i podobno Niva, także w rajdach terenowych). Ale o tym jeszcze będzie można na tym blogu poczytać.

Źródła:
www.jalopnik.com
www.oldrussiancars.com


PS staram się, by update był raz na 2-3 dni, ale zazwyczaj ciężko o ciekawy temat, dlatego dziś krótko.

2 komentarze:

  1. W tamtych czasach na pewno by chwyciło, toż to wielki postęp był a historia Łady potoczyłaby się z pewnością inaczej.
    Przeglądając stare "Motory" co rusz są artykuły wychwalające każdą nową klamkę czy kluczyk w autach z tamtych lat a co dopiero byłoby przy takich zmianach...
    Rosjanie dopięli swego - w końcu i tak "uplasticzono" Ładę - co prawda 2107 i ponad 20 lat później ale jest:
    http://a2goos.com/photo/md/vaz-2107/10/

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do VAZ-a:
    http://quattrospalla.cba.pl/?p=82

    OdpowiedzUsuń

Facebook

AUTOBEZSENSOWY MAIL



Archiwum